Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hodnocení sezóny 2009 a plán příprav na RC 2010.

6. 1. 2010

Obrazek

Tak jako každý rok nevím, jak bych začal. Něco z toho, co jsme si loni v zimě předsevzali se splnilo, mnohé ještě stále ne. Loni v zimě jsme měli v plánu vyjet s pěti auty, během roku však – na naléhání sponzora – přestoupil Jarda Kubata senior do RKH Plzeň a mladý Džarda pod stejnou hlavičkou odjel dva podniky Volného poháru. V sezóně 2009 proto pravidelně v Rallye Cupu bodovaly pouze vozy čtyři: Džarda – Jan Šíma na Suzuce, Balů – Dandy na Škodě 1000MB RCRC, Pinďa-Standa Sochr na Moskviči a Hnáta – Pytlák na Trabantu WRC.

Obrazek

Džarda během sezóny velice rychle jezdecky vyrostl a pokud nedojel, nebylo to jezdeckou chybou, ale poruchou techniky. K větší vyježděnosti jistě přispěla účast v již zmíněném Volném poháru a v juniorské kategorii u Blahouta. V Rallye Cupu na jarních Kralovicích se například potýkali s poruchou chlazení a chybějícími převody, na podzimních Kralovicích musel jet dokonce se sériovou převodovkou a  skládaná mu markantně chyběla. Konkurence je v A1 velice velká a ruku na srdce, ne vždy se tam jedou opravdu motory do 1400 ccm. Tím samozřejmě trpí především všichni ti co mají svých poctivých 1298 a 1289.

Přestože jim utekly body v celkovém hodnocení, ve své třídě (A1) – nejnabitější třídě Rallye Cupu - se umístili na krásném 11. místě díky bodům z Erzetky Rokycany a podzimním Kralovicím. Džarda je naší největší týmovou nadějí do příštích let, jezdí velice spolehlivě, rychle a hlavně hlavou  ( až je to při jeho věku nečekané ), pravidelně vyhrává kategorii Junior. Nejlepší jezdecká léta má ještě před sebou, ale již letos je schopen se umísťovat na bednových místech své třídy. Pro letošní sezónu přestupuje s definitivní platností z A1 do A3, kde pojedou společně se spolujezdcem Karlem Folcem na dvoulitrovém Renaultu Clio Williams. Dá se předpokládat, že nebude bodovat pouze ve své skupině, ale že významně promluví i do absolutního pořadí.

Obrazek

Balů s Dandym by si jistě představovali svou první společnou sezónu jako lepší. Loňskou zimu spolu uspořádali nejedno testování zaměřené především na souhru posádky při jízdě na rychlostní zkoušce. Psaní rozpisu, dorozumívání, čtení rozpisu a další koordinace posádky při soutěži byly stěžejním programem několika desítek testovacích kilometrů. Avšak první ostrý závod vždy teprve prověří získané návyky a o plnohodnotné spolupráci to je teprve po odbourání všech – i drobných – chybiček a hlavně teprve při získání pocitu jezdce, že se může na sto procent na diktát spolehnout. Byla to jejich první společná sezóna, Dandy měl o to těžší úlohu, že nastoupil do rozjetého vlaku Balůových zkušeností a návyků a musel se co nejrychleji přizpůsobit a přivyknout si na systém této speciální spolupráce. Zúčastnili se 4 podniků a body si odvezli ze dvou z nich, a právě díky jarním Kralovicím a Pardubicím se umístili v absolutním pořadí historiků na 43. místě a ve své třídě (H3) na 16. místě z 22 bodovaných. RCRC ( původně VPRC ) konečně potvrdila svou technickou spolehlivost a během roku  nenastaly žádné zásadní technické problémy. Pro letošní sezónu je třeba vyměnit spojku, startér a změnit některá nastavení na podvozku. Společně s lepším doladění motoru a dalším zdokonalení spolupráce posádky se dají očekávat i lepší výsledky někde kolem první desítky ve třídě. Na druhou stranu je nutné uvést, že s konečnou platností zastavujeme další vývoj modelu RCRC 09 a veškerá stavební a vývojářská invence bude směřována na stavbu nového modelu LRC 11. Tomuto cíli bude přizpůsobena celá sezóna, kterou po závodní stránce výrazně omezíme. Některé dílčí vývojové podstupně RCRC ( nastavení ) a vývojové stupně LRC 11 ( úpravy homologovaného dílu ) bude posádka testovat s velkou pravděpodobností v druhé polovině sezóny - na Kostelci, Železných horách a v Kramolíně. Účast v těchto podnicích je nutno brát jako ostrou testaci nových poznatků pro typ LRC, které budou – jak bylo již výše uvedeno - zhodnoceny  nejdříve pro sezónu 2011.

Obrazek

Pinďa s plejádou svých spolujezdců nakonec zakotvil u Standy Sochra. Dá se říci, že najít spolehlivého spolujezdce – časoměřiče, koordinátora tempa jízdy a člověka zapáleného pro disciplínu Pravidelnosti, není mnoho. V případě Standy se to povedlo. Pinďa jarní Erzetku vyhrál ( ještě spolujezdkyně Míša Kudějová ), na druhých Rokycanech byl třetí a Kramolín opět vyhrál. Díky tomu se postaral o nejlepší celkový týmový výsledek v historii HRT a získal zlato ve třídě P6 Pravidelnost. Během příprav na jarní Erzetku byl výsledek jistě velmi podmíněn podporou celého týmu. Dík patří především mechaniku Dejmalovi při opravě předního závěsu kola a vedoucího Hnáty při přípravě spolujezdkyně - narychlo, v rámci velice krátkého časového úseku. Budoucnost Moskviče však není pro sezónu 2010 zdaleka jednoznačná. Kategorie pravidelnosti již nebude pro celý RC vypisována a bude pouze na tom kterém pořadateli, který se pro tuto disciplínu rozhodne. Také i z tohoto důvodu nebude letos Moskvič do závodů nasazen a na tratích Rallye Cupu se objeví na vybraných podnicích především v roli předjezdce. Myslím si, že lepší zakončení aktivní soutěžní činnosti si toto legendární vozidlo nemohlo vybrat a vítězství v P6 je tak dvojnásobně cenné.

Obrazek

Hnáta s Pytlákem na Trabantu WRC nastupovali do sezóny 2009 s velkými ambicemi. Již před prvním podnikem v Kralovicích přišlo první rozčarování, kdy se do slibně fungujícího čtyřkanálového motoru nepodařilo implementovat stoprocentně funkční 6V zapalování. Především nastaly problémy s nepřesností mechanických přerušovačů, které se ukázaly jako velice poruchové v kombinaci se čtyřkanálovou technikou. První podnik byl proto absolvován s náhradním tříkanálovým motorem a s velkými problémy se zadíráním pístu v druhém válci. Proto se po prvním podniku přistoupilo ke kompletní změně zapalovací soustavy na 12V bez mechanických přerušovačů, s německou elektronikou EBZA. Během zkoušení však došlo k několika marným pokusům o zprovoznění a vozidlo bylo připraveno až na Pardubice. Ze slibné druhé pozice dobře rozjetého závodu je sesadila v pátém testu šestnáctiminutová oprava vypadlé skříňky snímače. Na následujícím podniku v Rokycanech došlo k poruše zapalování přímo na startu do prvního testu a problém se na místě nepodařilo odstranit. Na Kramolíně ze  třetí pozice 3 rychlostní zkoušky před cílem  odstoupili na uvolněný setrvačník Výsledné 56. místo v absolutním pořadí a  9. ve třídě ( ze 12 bodovaných ) je jen důsledkem nekonečného trápení s technikou. Pro sezónu 2010 projde WRC kompletní podrobnou repasí, zpevněním karosérie a značným odlehčením. Díky tomu se úvodní soutěže v Plzni posádka zúčastní s pronajatým vozem a s WRC nastoupí zřejmě až na Kralovice. Zde není vyloučen ani start v jiné třídě (A1), pokud by WRC ještě nebylo v té době schopno startu. V této situaci je těžké vytvořit smysluplný plán, ale předpoklad, že technika bude celkově mnohem spolehlivější, je možné očekávat. Konkurence ve třídě H1 je rok od roku větší, přesto by bylo - při zlepšení spolehlivosti techniky - v silách posádky  zaútočit i na nižší bednová umístění v jednotlivých podnicích..

Obrazek

Závěrem je nutno zmínit i ojedinělý start Dandyho se Saabem 900 Turbo 16 Aero na druhých Rokycanech, kde dojel  4. a vyzkoušel si pocity na druhé straně auta – za kolečkem.

Obrazek

Do letošní sezóny nastoupíme se třemi vozy ve třídách A3, H3 a H1. Celý tým dělá maximum pro to, aby naše účast byla zase o nějaký ten krůček na kvalitativně vyšší úrovni. Vylepšujeme techniku, realizujeme některé starší projekty, zdokonalujeme stávající nastavení, zlepšujeme vybavení a řízení servisu. Získáváme nové jezdecké a technické zkušenosti a znalosti v rámci zimní přípravy.

Obrazek

Trvale udržitelný technický rozvoj je hlavní metou a strategií našeho týmu, zavazuje nás k tomu naše společná bohatá historie zážitků, naše osobní tužby a individuální cíle realizované pod vlajkou HRT.

 

Hnáta v.r.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář