Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stanovisko k situaci v Rallye Cupu 2010

4. 5. 2010
Obrazek

Abych zlepšil všeobecnou informovanost nejenom členů našeho týmu, ale i čtenářů a návštěvníků našich stránek, rozhodl jsem se vyjádřit se k situaci v letošním ročníku Rallye Cupu.

Jak jste jistě všichni zaregistrovali, první podnik šampionátu – Rallye Plzeň  - byl odvolán, druhý – Rallye Němčovice - se odjel v určitém ořezaném formátu. Obě tyto soutěže měly společný problém, a to zájem o způsobilost soutěžních vozidel ze strany dopravní policie.

V únoru letošního roku FAS AČR vypověděl smlouvu ( která byla s RC dojednána vloni v létě ), aby se zbavil zodpovědnosti nad nedokončeným procesem legalizace amatérských vozidel. Na podzim se v anketě nadpoloviční většina amatérských jezdců vyjádřila proti testování v roce 2010 za podmínek, jak byly navrženy technickou komisí FASu. Pořadatelé RC  ještě navíc odmítli nepokrytou anexi myšlenky RC sportovní komisí FASu a pro federaci se smlouva stala víc než nebezpečnou.

Spouštěcím mechanismem byl však moment, kdy rokycanský pořadatel prvního podniku šampionátu RC zveřejnil, že hodlá startovat na Náměstí svobody v Plzni. To už bylo moc na většinu špiček FAS, především však na klatovské členy – pana Babku a pana Pospíšila. S odstupem času se zjistilo, že velice podrobný dopis Policii ČR rozebírající legislativu mezi amatérskými auty versus silniční provoz a soutěžními auty s R-značkou versus  schvalovací doložkou FAS , napsalo právě trio Radovan Novák, Babka, Pospíšil a tím takřka na objednávku spustili proces dopravně – bezpečnostních akcí pěti okresních ředitelství dopravní policie západočeského kraje.

Ředitel Rallye Plzeň Robert Valečko se o záměru policie spustit tuto dopravně – bezpečnostní akci dozvěděl ve středu před konáním své soutěže a i když v rekordně krátkém čase zpracoval náhradní variantu ( tzv. vše na uzavřené trati ), nepodařilo se již přesvědčit posádky.

Ředitel Rallye Němčovice Vladimír Slemenský byl postaven před ten samý problém, ale naštěstí pro něj s náskokem 14 dní, takže stačil trať přepracovat na rekordních 10 rychlostních testů a vše na uzavřené trati. Posádkám se koncept většinou líbil, najeli snad jen 6 kilometrů „po přejezdech“.

Situace v Rallye Cupu 2010 však ani teď není vůbec růžová, další pořadatelé jsou nuceni upravit své tratě tak, aby se nejezdily spojovací úseky v běžném provozu, schvalování je komplikované, protože přece jen někde tyto komunikace kříží komunikace vyšších tříd, které nikdo nepovolí uzavřít. K tomu odešli dva pořadatelé se třemi soutěžemi v kalendáři ( Rallye Plzeň, Rallye Západní Čechy, Nostalgie Rallye Kramolín ). Naštěstí naopak původně kandidátské soutěže ( Železná rally Lomnice nad Popelkou a Rallye Lovosice ) se staly plnoprávnými soutěžemi v kalendáři RC. Nervozita všech zúčastněných a lidí, kteří se pohybují okolo, přináší různé spekulace, lidé nepřející rozvoji amatérského sportu rozšiřují cílené dezinformace a vše se nese v duchu napětí.

Čeká nás  druhá bodovaná soutěž šampionátu v Lomnici nad Popelkou, taktéž poznamenaná vynuceným formátem „vše na uzavřené trati“ a přesto nikdo z místních pořadatelů neví, jaká rána a odkud může přijít.

V této situaci je především naprosto skandální přístup Autoklubu České republiky, orgánu, který mj. má rozvíjet činnost jednotlivých klubů, činnost členské základny, rozvoj sportovní činnosti a namísto toho hledá všemožné ( ne vždy i zákonné ) prostředky jak amatérský sport potlačit. Namísto toho, aby si vzal rozvoj fakticky pod svou ochranu, jeho zájmem je nanejvýš anektovat myšlenky a práci lidí Rallye Cupu, kriminalizovat posádky soutěžních vozů, a šířit podlé a škodící dezinformace. Je škodou, že o tomto novodobém honu na čarodějnice není adekvátně informována FIA, která ve svých stanovách potlačování amatérského sportu rozhodně nemá. Otázkou je co by na to řekly kompetentní orgány a nový prezident FIA – pokud by je však problémy takové malé země s „komunistickou“ nevraživou ASN nějak významně zajímaly.

 

Hnáta v.r.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

FAS

(Petr Charousek , 17. 5. 2010 12:53)

Ahoj Jirko, tak zostřený boj FASu proti RallyCupu pokračuje...Ze Železné Rally se pod pohrůžkou okamžitého odebrání licence už odhlásili někteří licencovaní jezdci. Pánové z FASu neváhají sledovat startovku a následně zavolat dotyčným s patřičným varováním....

RE R-ka

(Hnáta, 6. 5. 2010 8:04)

Ahoj Petře, já jsem zase tak nějak moc nestudoval pohár Lauzitz, ale určitě tam bude předepsané prádlo, boty, kombinéza a přilba, možná že Němci to mají pro třídu Trabant trochu volnější, ale pokud by to bylo jako Hrádek, tak v PČR ti odpadne pouze HANS, jinak musíš být oblečenej stejně, k tomu pásy, sedačky. Pokud to není součástí auta tak to vyjde tak na 50 tis. pro jednoho a to budeš ještě hodně šetřit.

R-ka

(Petr Charousek, 5. 5. 2010 21:47)

Zdar Jirko, díky za info. Popovídáme o tom v Lomnici. Já jsem o tom (R-kách)začal přemýšlet jen proto, abych mohl případně startovat v Hrádku nebo polské Jelení Hoře (taky je v Lauzitz Cupu). Mám to všude pár km a bylo by to pěkný porovnání, zazávodit si němcema. Asi by jsme dostali do kožichu...ale co :-). Takže pro mě by měli R-ka cenu jen tehdy pokud bych se s něma mohl účastnit Lauzitz cupu. Ale to je jen taková úvaha, protože by to se sebou neslo hromadu dalších nákladů o kterých zatím nevím jestli se mi chce platit :-). Jinak na českých závodech mě nějaký "SPZ" nebo R-ka prozatím nějak moc netrápí...:-)

oprava v předcházejícím textu

(Hnáta, 5. 5. 2010 13:33)

...že se nezúčastníš neschváleného podniku...samozřejmě!

Re Trabanti na Lužický

(Hnáta, 5. 5. 2010 13:30)

Ahoj Petře, byl jsem letos s Jirkou Formánkem na testování a prošel jsem komplet všechna stanoviště od hluku, emisí, STK, testování a zápis do SP a Jirka to prezentoval jako auto pro hobby. Což zřejmě v hantýrce FASu znamená PČR ( bývalé K4 a ještě před tím ČMPR ) pro skupinu V, která je volnější, ale stále na základě homologačního listu. V současné době je možné získat SP i R-značky za cenu každoročního testování. Nabízí se ještě tzv. malé testování legend ( jezdí na závěr např. velkých soutěží např. Bohemka - bez měření času ) a ty už letos musí mít taky R-značky. Pokud však nebude mít soutěž schvalovací doložku od sport. komise FAS, tak ti je R-značka k ničemu, protože držením SP se zavazuješ, že se nezúčastníš schváleného podniku FASem. Je to takový začarovaný kruh - a hlavně je to na delší povídání, někdy na to sednem a dáme řeč, jsem schopen i někam zajet.Zeptej se Jirky Formánka, ten o tom ví nejvíc: tel.602115759.

Trabanti na Lužický

(Petr Charousek, 5. 5. 2010 10:43)

Ahoj Jirko, taky jsem se byl podívat na Lužický Rally kde v rámci Lauzits Cupu jeli němci se svýma strojema :-). Jede jim to teda dost. Obzvlášť M.Christ měl pekelně rychlý průjezdy. Podle výsledků porazil i nějaký Civici :-). Tak jsem trochu zapátral a má tam 81k (odbržděno), 5-kvaltů atd. Motor se dá u něho objednat - 3500 euro komplet :-). Takže se s něma můžeme jet na Lauzits cup poměřit :-). Akorát na to asi budeme potřebovat otestovaný auta. Ale koukal jsem, že třeba Formánek nebo kluci z Lípy mají R-ka. Přitom na těch autech mají "bůh ví co". Jak je to v tomhle případě testování? To nemusí být podle nějaké homologace? To jsou R-ka do Fas Poháru?

Re Hmmm....nic moc

(Hnáta, 4. 5. 2010 15:29)

Nazdar Petře, to víš, že bedlivě sleduju mimojiné i startovku Železné rally a jak je vidět, bude tam opět špička trabantistů - starého dobrého TRC pohromadě. Já sám pořád nevím jestli jet, nebo ne, trochu se potýkám s nepojízdností WRC, trochu chybí prostředky, trochu moc práce atd. atd. V každém případě tam s našimi chlapci jedu jako servisní zázemí. Pokud bych se nakonec narychlo přihlásil, bylo by to až těsně před uzávěrkou, protože náš tahač ještě musí na STK a tak ještě ani toto nevím jistě. Ale určitě se v Lomnici uvidíme a my tam budeme až do neděle. Ve věci RC nevím, jak to dopadne, ale je jisté, že to na úrovni erzetek takhle nezůstane, na to je prostě moc velký tlak zespodu, jednou se to do normálního formátu vrátí. Jsem optimista - i když to tak na pohled nevypadá.

Hmmm....nic moc

(Petr Charousek, 4. 5. 2010 14:57)

Ahoj Jirko,
taky to sleduju a ani se mi nechce za této situace nic novýho tvořit, když nevím jak to dopadne. Jezdit Rzetky se mi nechce, to mě nebaví....Vždycky jsem chtěl jezdit po tratích, které jsou trochu delší a rozpis tam k něčemu je - ne, že to umí všichni naspamět a spolujezdec tam je jako zátěž, kterou nikdo stejně neposlouchá :-). Jelikož je ale Lomnice kousek, je tam (nebo aspoń do ted byla) 17km dlouhá RZ a jede se po šotolině, tak jsem se zase po dvou letech přihlásil :-). Pojedu s půjčeným Trabošem a bude to takový ostrý test nově vyvýjeného motoru Lubošem "Klejkou". Takže bůh ví kam dojedeme :-). Jedeš taky????